Kategoriat
viihde

Alien ja seksuaaliset metaforat

Alien jatko-osineen on samalla sekä epäromanttinen että täynnä seksiä. Symboliikka ei ole kätkettyä vaan kirjaimellisesti lävähtää naamalle.

Jo elokuvan ytimessä on väkivaltainen seksi: alkuperäinen käsikirjoittaja Ronald Shusset kehitti, painajaisen inspiroimana, idean avaruusolennosta joka raiskaa uhrinsa ja munii näiden sisään. Toinen konseptin luojista, Dan O’Bannon piti ”homoseksuaalisen oraalisen raiskauksen” ajatusta hyvänä keinona saada myös mieskatsojat epämukavuusalueelle.

Elokuvassa näkyvä olio ja maailma ovat sveitsiläisen H.R. Gigerin suunnittelemia. Hänen töissään biomekaaninen seksi oli ollut läsnä jo 60-luvulta saakka, ja ohjaaja Ridley Scott löysi sopivan hirviön teoksesta Necronomicon IV.

Alien on nimetön, silmätön ja monisukupuolinen. Jo muukalaisen muna on limaa valuva vulva, joka kuiten ejakuloi naamanhalaajan ulos hedelmoittämään uhrejaan. Vatsan läpi syntyvä ”vauva”-alien muistuttaa jäykkää penistä ja sikuismuotoon kasvaessaan olento luo nahkaansa jättäen sen jälkeensä kuin käytetyn kondomin.

Täysikasvuisena sen kieli, joka on sekä fallinen että hampaallinen vagina toimii aseena ja sukupuolielimenä. Eikä siinä vielä kaikki, alien käyttää myös häntäänsä viimeisen uhrinsa Lambertin raiskaamiseen.

Seksuaalisuuden teemat läpäisevät myös elokuvan jatko-osia, vaikkakin esimerkiksi Aliens (1986) on selvästi suoraviivaisempi toimintaleffa. Esiosassa Prometheus (2012) muukalainen sekaantuu myös ihmisten väliseen seksiin, ja siirtyy Shaw’n vatsaan saastuttamansa siemennesteen kautta.